Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers

03 December 2015

Melor masuk HDU dan PICU - Pneumonia (Part 1)

Untuk makluman, HDU - High Dependency Unit adalah wad saringan, up dari wad biasa, bawah sikit dari ICU.

Hari Sabtu, 14 November 2015
Badan Melor semakin panas. Seharian dia melepek. Melekat aje. Sampai aku kena pakai babywearing dalam rumah. Kalau tak, memang tak terlayan Fateh, tak makan, tak buat kerja lah aku.

Lepas maghrib kami pergi emergency PPUKM. Aku tengok orang lain, kesian sangat. Serius sangat penyakit diorang. Aku ni? Anak batuk dan demam je. Siap boleh gelak-gelak lagi dengan Ira. Kita buat apa datang sini?

Macam biasa, baby akan dapat potong Q. Lepas nebulizer, makan paracetamol, doktor bagi oksigen yang letak kat hidung tu.


Doktor kata, tunggu result darah dulu dan boleh balik. Doktor suruh pantau je dari rumah. "Kalau masuk wad, environment dalam wad pun tak berapa bagus", kata doktor.

Dalam pukul 11 malam, result darah keluar. Doktor lain yang check Melor. Masa ni bantuan oksigen dah kena cabut. Doktor ni macam tak puas hati sebab nafas Melor nampak laju. Doktor suruh tunggu, dia panggil paediatrik on call.

Pukul 1 pagi, paediatrician sampai. Masa ni aku dah tertidur dalam katil kecil untuk kanak-kanak tu. Doktor check Melor dan kata, "Kita tahan dulu untuk satu malam, ya?"

Aku dah macammm.. ehhh doktor yang tadi kata boleh balik? "Kenapa nak kena tahan, doktor?"

"Sebab sekurang-kurangnya kat dalam wad kita boleh monitor pernafasan dia. Kalau kat rumah pernafasan dia tiba-tiba terberhenti dan Puan tak sedar, macam mana?"

Pernafasan terberhenti? Serius sangat ke? Aku salah dengar ke macam mana ni? "Dalam wad nanti akan buat apa ye?"

"Kita monitor dulu pernafasan dia. Kalau stabil dan ok, esok petang dah boleh keluar."

Lega sikit aku dengar. Maka lepas ambil x-ray, kami naik ke wad paediatrik, tingkat 4, lebih kurang pukul 4 pagi.

Aku baru nak lena, seorang doktor lelaki datang. Maka bermulalah sesi taking history. Tak berapa lama lepas tu, result x-ray keluar. Sah ada jangkitan kuman dalam paru-paru. Maka doktor perlu ambil darah sekali lagi untuk kenal pasti kuman apa yang serang paru-paru dia. 

Bawa ke bilik prosedur bersama bantuan oksigen tadi, doktor tersalah pasang oksigen tu dan air keluar dari tiub hidung tu. Nyaris Melor tersedak dan aku sedar. Cepat-cepat aku dudukkan Melor dan jerit, "Doktor!". Semua ni dalam nanosecond. Aku dah menggeletar. Sanggup ke aku biarkan doktor yang buat kecuaian macam tu untuk check dan ambil darah anak aku? Aku peluk Melor yang masih trauma kena ambil darah kat emergency tadi dan trauma kena x-ray. Aku rasa jantung Melor berdegup laju. Aku peluk dia kuat-kuat. Aku dah nak menangis masa ni. 

"Puan, rasanya kami kena hantar anak Puan ke PHDU atau PICU ni. Saya nampak nafas dia terlalu laju untuk seorang baby." Kata seorang lagi doktor yang lain. Perempuan.

PHDU? PICU? Sehalus zarah pun aku tak pernah terfikir sampai tahap kena masuk HDU ICU bagai apa semua ni?? "Takpe saya call pakar on call dulu"

Dan Dr. Zafri datang. "Hurmm.. kita bagi dia nebulizer dulu dan tengok macam mana."

Lepas ambil darah, kami kembali ke katil. Nebulizer sekali lagi. Oh lupa nak cakap, Imam dan Fateh dah balik rumah dalam pukul 11malam. Kesian Fateh nanti dia meragam sebab penat sangat.

Lepas nebulizer, doktor datang check semula. "Macam tak ada perubahan." Kata doktor perempuan tu. Muka dan dahi dah berkerut-kerut. Doktor jangan buat saya cuak! Apa yang berlaku kat anak sebenarnya?

Dr. Zafri datang. "Nampak macam berkurang sikit dari yang tadi. Tak apa. Kita check lagi 1 jam."

Lebih kurang pukul 6 lebih, 3 orang doktor tu datang. Sekali lagi doktor perempuan tu betul-betul nak masukkan Melor ke HDU. Aku dah whatsapp Imam, tolong datang sekarang!

Dr. Zafri datang dan kata tak perlulah nafas dia dah ok. Bagi dia rehat dulu.

Lega. Aku lega sangat-sangat tak perlu masuk HDU! Imam sampai hospital lebih kurang pukul 7.30 pagi.

Tapi kelegaan aku tu tak lama. Dalam pukul 8 ke 9 pagi macam tu, nafas Melor berombak dan makin laju semula. Imam panggil nurse. Nurse datang dan terus pasang mesin untuk monitor respiratory rate (RR) dia sepanjang masa. Kami berdebar-debar tiap kali alarm mesin tu bunyi menandakan bacaan RR dia lebih dari normal. Masa ni air mata aku dah mengalir. Aku tengok Melor yang tidur sangat nyenyak, tak berkuit langsung. Aku picit pipi dia, picit hidung, gerak-gerakkan dia, langsung dia tak ada respon.


Melor... bangun sayang...

Doktor datang.

"Puan, kami rasa kami perlu masukkan anak Puan ke HDU. Kat sana kami akan monitor dengan lebih terperinci. Bacaan jantung dan RR dia perlu diambil sepanjang masa."

"Perlu ke? Kenapa sampai kena masuk HDU?"

"Puan tengok sendiri, anak Puan nampak lemah. Jadi kami perlu close monitor dia. Bacaan RR dia pun tak meyakinkan kami. Kalau perlu, kena bagi bantuan oksigen yang lebih besar. Ada baby yang lepas tu ok, then boleh pindah wad biasa semula. Ada baby yang kurang ok, then kita kena masukkan ke ICU pula."

Aku terdiam. Imam terdiam. Dengan berat hati, aku angguk. Lemah. "Baiklah." Mata aku berkaca.

*Kebanyakan perbualan aku dan doktor dalam Bahasa Inggeris. Ni aku ringkaskan.*

Doktor dan nurse buat persiapan untuk pindahkan Melor ke HDU. Sementara tu, aku dan Imam diam. Sunyi. 

"Doktor kata apa, yang? Diorang kata Melor pengsan ke?" Mata Imam merah. Aku tahu dia pun sebenarnya cuba bertahan.

Aku geleng. "Doktor kata dia lemah. Kena masuk HDU jugak supaya diorang senang monitor kat sana."

"Kita kena redha."

"Abang boleh tak jangan cakap bukan-bukan masa ni?"

"Yelah, apa sekali pun kita kena redha."

Aku pandang Melor.


"Sayang tahu dia kuat. Melor kuat, nak! Ibu tahu anak ibu kuat!"



... bersambung ...

1 comment: